Mobiel gebruik van websites is al een tijd gemeen goed. De meeste smartphones welke de laatste jaren zijn uitgebracht kunnen zonder problemen websites bezoeken en dit met een behoorlijke snelheid. Echter betekend dit niet dat dit met de zelfde gebruiksvriendelijkheid gepaard gaat als hoe je het gewend bent op je normale PC of MAC. Normale websites op een heel klein formaat zijn niet echt bruikbaar, de gebruiker is als een gek aan het zoomen, scrollen en probeert met alle moeite met het puntje van zijn vinger de kleine linkjes aan te tikken.

Dit voorgaande klinkt niet echt gebruiksvriendelijk voor de gebruiker en dit is nu net de gebruiker welke jij wilt overhalen om een product te bestellen of anderzijds wil informeren over je nieuwe diensten.

De uitdaging : Een prettige mobiele ervaring

We kunnen concluderen dat er te veel informatie op een klein scherm wordt getoond, meer informatie dan eigenlijk prettig is en zeker veel meer dan je kan lezen zonder in te zoomen.

Verder kunnen we ook concluderen dat navigatie welke heel prima werkt op je grote monitor niet echt praktisch is wanneer je deze gebruikt op een heel klein scherm. De uitdaging is om de mobiele gebruikers een prettige ervaring te geven.

Oplossingen voor een betere mobiele ervaring?

Er zijn 2 methodes: bepaalde informatie niet tonen op een smartphone of bepaalde elementen anders tonen wanneer de website wordt bezocht met een smartphone.

Deze 2 methodes zijn door elkaar te gebruiken.

Methode 1 – Bepaalde informatie niet tonen op de smartphone: De bedoeling is dat je bepaalde informatie weg laat, welke als overbodig/storend wordt ervaart wanneer je de website met je smartphone zou bezoeken. Het kan gaan om extra beschrijvingen, afbeeldingen of filmpjes.

  • Voordeel: U kunt snel en gemakkelijk een website strippen van de ‘overbodige’ informatie en u hoeft u geen zorgen te maken om deze informatie toch op een bepaalde manier te tonen aan je mobiele bezoekers. (deze methode gaat goed samen met ‘volledig mobiele website’ – later meer hierover)
  • Nadeel: Bij deze oplossingen wordt bepaalde informatie geheel niet getoond aan de gebruiker! (Zie ook de volgende vragen)
  • Vraag 1: Is de gefilterde informatie per definitie niet interessant of meer onhandig door het mobiele karakter van deze website bezoeken.
  • Vraag 2: Krijgt de bezoeker door het filteren van de informatie wel het volledige beeld van je boodschap?

Methode 2 Bepaalde informatie anders tonen op de smartphone: Bij deze methode weet je dat bepaalde informatie minder belangrijk is, maar toch geef je de bezoeker de mogelijkheid alle informatie te tonen, dit bijvoorbeeld door een ‘lees meer knop’ of ‘plus-icoontje’ .

  • Voordeel: De gebruiker is in staat alle informatie te bereiken, met andere woorden, alle informatie welke je ook presenteert op de hoofd website. De gebruiker is zelf in staat om te filteren en de website toont op het eerste ogenblik niet meer informatie dan nodig is. (deze methode gaat goed samen met ‘responsive design’ – later meer hierover)
  • Nadeel: Het is niet heel simpel om een website de voorgaande kwaliteit te geven. Het moeizaamste zit hem in de navigatie, hoe kan je deze simpel houden, maar waarbij je de gebruiker wel zoveel mogelijk informatie kan tonen (als deze dat wil).
  • Vraag 1: Is het voor u noodzakelijk dat de bezoeker op welk medium dan ook alle informatie kan bereiken of bent u ook tevreden wanneer de bezoeker minstens de hoofdlijnen kan zien?

Vervolg
In het volgende punt behandel ik mobiele website varianten.

Mobiele website varianten

Als we nu kijken wat we met de vorige methoden kunnen doen, dan komen we uit op de volgende varianten en deze zijn verdeeld in 3 groepen:

  • HTML – Desktop
    • Standaard niet geoptimaliseerd
    • Responsive website
  • HTML – Mobiel
    • Volledige mobiele website
  • Mobiele ‘native’ apps
    • Tablet
    • Smartphone

HTML– Desktop: Is de normale PC, MAC website voor grote monitoren
HTML – Mobiel: Is een website welke volledig en alleen is gemaakt voor mobiel gebruik en dus kleine monitoren
Mobiele ‘native’ apps: Het gaat hier om apps welke je alleen direct kan installeren op je smartphone, een goed voorbeeld zijn de Facebook of Twitter apps. ‘Native’ moet je hier lezen als ‘eigen’. De software hoort bij dat apparaat.

Belangrijk om te weten is dat iedere variant
zijn eigen voor- en nadelen heeft, geen enkele is perfect!

Mobiele website varianten behandeld

HTML – Desktop

Een standaard niet geoptimaliseerd website is de normale niet aangepaste website, dit is het oudste type website welke geen rekening houd met gebruikers met kleine schermen. Deze website is voor veel uitvoeringen goed te gebruiken, denk maar aan de vele nieuws websites, blogs en webshops.

  • Voordeel: Dit type website is het meest conservatief wat betreft de bouw ervan, het volgt vaste patronen en is op dat vlak niet ‘ingewikkeld’.
  • Nadeel: Mobiele gebruikers kunnen de grootste moeite hebben om deze websites te gebruiken. Alles wordt heel klein weergegeven. Gebruikers met een tablet kunnen mogelijk wel prettig gebruik maken van deze websites.

Een responsive website is een website welke sterk rekening houd met zijn gebruikers. Deze website zal veel ‘moeite’ doen om het voor alle gebruikers prettig te maken. Een voorbeeld: Voor de grote schermen is alles direct zichtbaar, maar de gebruikers met kleine schermen (smartphones) zullen mogelijk wat meer moeten klikken willen ze alle informatie zien.

  • Het principe: Het principe van dit type website is dat er maar één website ontwikkeld hoeft te worden, welke door alle gebruiker types (desktop, tablet, smartphone) gebruikt kan worden. Dit voorgaande is dan steeds op de meest ideale wijze.
  • Voordeel: mobiele gebruikers kunnen prettig en snel je website gebruiken en het ziet er fraai uit. Het belangrijkste is dat je maar één website hebt welke iedereen bediend. Het onderhoud is een stuk simpeler dan 2 websites onderhouden, maar de bouw/ontwikkeling daarbij niet (zie nadeel).
  • Nadeel: de mogelijkheden van grafische design nemen af bij de keuze voor dit type website. Doordat de website zich kan vormen naar gelang de vraag, zullen grote afbeelding of layout elementen niet goed gebruikt kunnen worden (de afbeelding verhoudingen gaan mogelijk verloren). Tevens is de productie van dit type website niet zonder horten en stoten, het is verre van traditioneel wat betreft het ontwikkeltraject, de personen met de rollen designer en technisch uitwerker moeten meer dan ooit uitgebreid samenwerken voor een goed succes!

HTML – Mobiel

Een volledig mobiele website is zoals de naam al zegt alleen goed bruikbaar op mobiele apparaten. Het is wel bruikbaar op bijvoorbeeld een desktop, maar alles zal dan veel te groot uitvallen en daardoor wat vreemd in gebruik. Dit type website zal compleet los ontwikkeld worden van de normale ‘grote’ website.

  • Voordeel: Het voordeel van dit type website is dat het een losstaande volledig geoptimaliseerde website is voor mobiele gebruikers. Deze zullen dan de beste ervaring ervaren. Tevens hoef je je bij het onderhoud aan de grote website geen zorgen te maken dat de nieuwste toevoeging iets gaat breken op de losstaande mobiele website. De bouw is heel traditioneel wat betreft het proces.
  • Nadeel: Het nadeel is vrij simpel, de website is compleet losstaand van de normale grote website. Als er ook al een grote website is, dan moet er met dit type website, 2 complete websites ontworpen worden en daarna onderhouden. Je kan natuurlijk wel de data van de grote website hergebruiken. Het ontwikkel proces is vrij traditioneel, alleen alles 2 maal (grote website, losse mobiele website).

Mobiele ‘native’ apps

Smartphone en tablet apps. Apps zijn stukken software welke je meestal download van het internet of uit een app store. Er zijn hier 2 groepen te onderscheiden binnen deze laatste website variant, smartphones en tablets.

De volgende beschrijvingen zijn vrij typisch en gelden niet voor iedereen.

Bij smartphones gaat het om mobiele apparaten met een beperkt scherm, laten we zeggen tot iets meer dan 5 inch. De tablets starten rond de 7 inch. Er zit een duidelijk verschil tussen deze 2 groepen:

  • Smartphones: De gebruiker is ‘gehaast’, wil snel specifieke informatie en het gebruikt zal per sessie vrij kort zijn.
  • Tablets: De gebruiker is relaxt, zit of ligt tijdens het gebruik en heeft de tijd om eens rustig informatie op te doen. De tablet gebruiker is sterk te vergelijken met de dekstop gebruiker, alleen intensieve invoer taken zullen minder snel gebeuren op een tablet. Een tablet kun je meer zien als een media viewer en niet om er perse content op te produceren.

App doelgroep keuze
Met de vorige uitleg heb ik direct de basis verschillen uitgelegd, het is dan de zaak waar u denkt waar uw doelgroep ligt. Of misschien wel bij beide?

  • Voordeel: Apps hebben als voordeel dat ze meer één zijn met de apparaten waarop ze werken. De gebruiker zal ze sneller opstarten en vaak is de interactie wat beter bij apps. Het voor- en nadeel wat betreft de ontwikkeling van een app is dat het een afzonderlijke omgeving is, los van de grote website (ondanks apps ook volledige websites kunnen inladen).
  • Nadeel: Apps zijn losstaande sofware onderdelen, het is geen website en om een app te maken heb je aanzienlijk meer kennis nodig dan welke je nodig hebt om een simpele website op te zetten. Tevens moet je vaak (naar gelang het platform) je app publiceren in een app store. Zoiets als Google en SEO is minder of geheel niet van toepassing, wat meer van belang is dat je goed scoort in de stores zoals in de Apple App Store.

Resumé

We hebben nu 3 varianten en daaronder weer subvarianten behandeld. We hebben de voornaamste voor- en nadelen van alle varianten behandeld en hopelijk heeft dit u nieuwe inzichten gegeven wat betreft de (mobiele) website keuze.

Het voorgaande artikel heeft u veel mogelijkheden gegeven. Veel mogelijkheden zorgen ook weer voor extra vragen, dus stel deze gerust door contact met ons op te nemen.