Alle nieuws

De browser is en blijft de motor van m-commerce

<div> De groei van M-commerce neemt de komende jaren verder toe. Het gebruik van smartphones en tablets om online te shoppen, is naar verwachting over 5 jaar op hetzelfde niveau als de desktop en lapt

De groei van M-commerce neemt de komende jaren verder toe. Het gebruik van smartphones en tablets om online te shoppen, is naar verwachting over 5 jaar op hetzelfde niveau als de desktop en laptop - als het niet meer is. De opmars van M-commerce is voor de webwinkelier een boot die hij niet mag missen. Webwinkeliers zetten echter op dit moment in op de verkeerde ontwikkeling: de mobiele apps. Ik ben ervan overtuigd dat de groei van M-commerce komt door de toename van het mobiele internetverkeer en niet door het aanbod van speciale shopping-apps.
Volgens de laatste cijfers van de M-commerce Monitor is het aantal consumenten dat online shopt via smartphone of tablet in de tweede helft van 2012 gegroeid naar 1,7 miljoen Nederlandse mobiele shoppers. Dit is een stijging van 73% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Uit onderzoek van ShopPad blijkt dat Nederland zelfs tot de 'top tablet shopping countries' behoort. Volgens de M-commerce Monitor zit de toename nu vooral nog in de verkoop van mobiele software (app- en muziek-downloads), maar ik verwacht dat ook andere segmenten zoals kleding en schoenen de komende periode een vogelvlucht nemen.App is omslachtigerBij online shoppen blijft gemak het allerbelangrijkst. De consument wil op de meest eenvoudige manier, altijd en overal, via tablet of smartphone kunnen winkelen. Er moeten zo min mogelijk handelingen voorafgaand aan de verkoop zijn. Het downloaden van een app is een extra handeling die het voor de shopper te omslachtig maakt. Zeker in vergelijking tot het steeds ‘simpeler’ browsen via het mobiele web. Wat is dan het voordeel van een app?De browser heeft de toekomst, niet de appIk geloof dan ook dat de toename van M-commerce komt via de browser, dit is immers het eenvoudigst. Webwinkeliers doen er daarom verstandiger aan om te investeren in een webshop die geoptimaliseerd is voor de mobiele browser. Cijfers uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Nielsen, ondersteunen deze trend. Het blijkt dat 51% van de Amerikaanse consumenten het mobiele web gebruikt om online aankopen te doen, in vergelijking tot 28% die koopt via apps (van onder andere Amazon en eBay).Volgens ander onderzoek van Flurry is mobiel shoppen - binnen het retailsegment - via apps nog niet eens zichtbaar op de ‘radar’. Slechts 5% van de tijd die aan mobiel kopen wordt besteed, vindt plaats binnen deze 'andere' categorie. Deze tendens is ook in Nederland zichtbaar. Het online winkelverkeer via speciale apps heeft niet de toekomst als het gaat om het bedienen van de mobiele shopper. De mobiele shopper wil denk ik niet 20 winkelapps op zijn apparaat hebben staan.Met één druk op de knopIk ben van mening dat mobiel shoppen vooral simpel moet zijn. Uiteraard zonder in te leveren op veiligheid. Dat geldt ook voor het betaalgedeelte. Ook dit moet zo snel en simpel mogelijk zijn om zodoende conversie te verhogen. Of men nou in de trein, auto of in het café zit, online shoppers willen altijd gemakkelijk een product uitzoeken én betalen, speel daar dus op in!Bron: Marketingfacts