Alle nieuws

Kamer wil einde pop-ups door cookiewet

De Tweede Kamer wil dat er een eind komt aan pop-upvensters waarbij gebruikers toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies. Thuiswinkel.org steunt initiatieven die leiden tot meer gebruiksge

Epartment blank image
Epartment blank image
Epartment blank image

De Tweede Kamer wil dat er een eind komt aan pop-upvensters waarbij gebruikers toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies. Thuiswinkel.org steunt initiatieven die leiden tot meer gebruiksgemak en aansluiten bij de praktijk in andere EU-landen.

Dat verschillende politieke partijen zich storen aan cookiewalls en pop-ups blijkt uit een artikel van nu.nl dat vandaag verscheen. Inmiddels willen VVD, PvdA en D66 dat het accepteren van cookies makkelijker wordt. Belangrijke voorwaarde die alle partijen stellen is dat de bescherming van persoonsgegevens wordt gewaarborgd.

Verstoring customer journey

Voor webwinkels is het belangrijk dat de customer journey zo min mogelijk wordt verstoord. “Tegelijkertijd is het webwinkels veel waard om op veilige wijze met persoonsgegevens om te gaan. Het gaat immers om de gegevens van klanten.” zegt Martijn Hos van Thuiswinkel.org.

Ook de Consumentenbond gaf eerder al aan dat de gevolgen van de cookiewet storend zijn voor consumenten. De Bond pleit voor een wetswijziging.

Impliciete toestemming waar mogelijk

De Nederlandse praktijk en het toezicht daarop moet in lijn komen met andere Europese landen, vindt Thuiswinkel.org. “Mits de consument op een duidelijke en volledige wijze is geïnformeerd, moet een impliciete toestemming onder voorwaarden mogelijk zijn,” aldus Martijn Hos. Die toestemming kan dan worden gegeven door een feitelijke handeling van een consument. Dit kan ook door verder te navigeren binnen de website zonder actief te reageren op de cookie-informatie.

Randvoorwaarden

Een systeem van impliciete toestemming past volledig binnen de oorspronkelijke regels. Natuurlijk gaat dat gepaard met randvoorwaarden. Voor webwinkels is het belangrijk dat deze randvoorwaarden niet in beton worden gegoten. Het moet gaan om elementen die bijdragen aan het nemen van een geïnformeerde beslissing. Deze kunnen dan variëren naar gelang de context (wat wordt er verkocht) en kanaal (tablet, smartphone, dekstop).

Vanavond debatteert de Tweede Kamer om 19.00 uur met Minister Kamp over dit onderwerp. Het debat is te volgen via de livestream op tweedekamer.nl

Kijk voor het laatste nieuws over cookies op www.cookiewet.nl

Geschreven door

Maarten
Maarten

Maarten

op

13 feb 2013

Check ons archief van digital awesomeness

Ons archief van digital awesomeness

Meer nieuws.

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen