Alle nieuws

Wat zijn Rich HTML snippets? (microdata, microformats)

Wat zijn Rich snippets nou eigenlijk? Het zijn de paar regels tekst of icoontjes die worden weergegeven onder de titel van elk zoekresultaat.  Deze zijn bedoeld om gebruikers een idee te geven van wat

Wat zijn Rich snippets nou eigenlijk? Het zijn de paar regels tekst of icoontjes die worden weergegeven onder de titel van elk zoekresultaat.  Deze zijn bedoeld om gebruikers een idee te geven van wat er op de pagina staat en waarom de pagina relevant is voor hun zoekopdracht. Als Google de inhoud op uw pagina's begrijpt, kunnen ze rich snippets maken. Dit zijn fragmenten met gedetailleerde informatie die zijn bedoeld om gebruikers met specifieke zoekopdrachten te helpen. Zo kan het fragment voor een restaurant de gemiddelde recensiescore en prijs weergeven, het fragment voor een receptenpagina de totale bereidingstijd, een foto en de recensiescore van het recept, en het fragment voor een muziekalbum zou een lijst van de nummers kunnen bevatten, samen met een link om elk nummer af te spelen. Deze rich snippets helpen gebruikers te bepalen of uw site relevant is voor hun zoekopdracht en kunnen leiden tot meer klikken naar uw pagina's.

Rich snippets voor een receptvermelding, een evenementvermelding en een muziekvermelding

Ja dat is mooi, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Zie hier de drie stappen voor het toevoegen van de 'rich snippets' (of wel gestandariseerde html tags) aan mijn HTML code.

1. Selecteer een markeringsindeling.

Google raadt u aan microdata te gebruiken, maar alle drie onderstaande indelingen worden geaccepteerd. U hoeft geen achtergrondkennis te hebben van deze indelingen; u heeft slechts een algemene kennis van HTML nodig.

2. Markeer uw inhoud.

Google ondersteunt rich snippets voor deze inhoudstypen:

Google kan ook labels voor video-inhoud herkennen en we gebruiken deze om onze zoekresultaten te verbeteren.

Wilt u auteursgegevens weergeven in zoekresultaten? Ga hiervoor als volgt te werk.

 

3. Test uw markeringen.

Gebruik het hulpprogramma voor het testen van gestructureerde gegevens om ervoor te zorgen dat Google uw gemarkeerde gegevens kan lezen en extraheren.

Dat is alles. Zodra u uw rich snippets-markeringen heeft toegevoegd en getest, ontdekt Google deze de volgende keer dat uw site wordt gecrawld. Een aantal dingen waarmee u rekening moet houden:

  • Het kan enige tijd duren voordat rich snippets worden weergegeven in zoekresultaten of op Places-pagina's.

  • Als er geen rich snippets voor uw site worden weergegeven, kunt u mogelijke redenen hiervoor bekijken.

  • Als u uw gegevens markeert voor rich snippets, is dit niet van invloed op de positie van uw pagina in zoekresultaten. Google kan ook niet garanderen dat uw markeringen worden gebruikt.

Kijk voor mer informatie ook op de website van http://schema.org