Wijzigingen Cookiewet 2018

Wijzigingen Cookiewet 2018

Je kent het vast wel: Je opent een website maar er zit een soort doorzichtige laag overheen.

In het midden van het scherm een schreeuwerig tekstblokje met maar één keuzemogelijkheid: Cookies accepteren. Routinematig klik je het weg, je wilt nou eenmaal het artikel op de website lezen. De Nederlandse cookiewet verandert hoogstwaarschijnlijk op 25 mei 2018 naar de Europese Cookiewet. De Europese Commissie wil het vertrouwen en de digitale veiligheid online verhogen.
Het wetsvoorstel houdt in dat internetters zelf in hun browser in één keer kunnen aangeven welke cookies ze aanvaardbaar vinden en welke niet. Zo kunnen ze zogenoemde trackingcookies, die mede gebruikt worden om gerichte advertenties te tonen, blokkeren. De Europese Commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren en niet meer perse per website.

 

De gevolgen van de wijziging

Voor online marketeers heeft de wetwijziging behoorlijk invloed. De eindgebruiker gaat beslissen of je gebruik kunt maken van cookies. Aan de online marketeer de taak om de bezoekers zo ver te krijgen dat ze de cookies accepteren. Want het is tenslotte fantastisch dat je dankzij zoekmachines en advertenties een klant kan achtervolgen met zijn of haar droomschoenen.
Als gebruiker denk je misschien: Mooi, uitzetten dan maar. Het gevolg hiervan kan zijn dat organisatie als nu.nl geld gaan vragen voor het nieuws, omdat ze veel inkomsten halen uit advertenties wat na de invoering van de nieuwe wet niet meer mogelijk is.

 

Verschillende soorten cookies

Om het goed te kunnen begrijpen moeten we onderscheid maken tussen functionele en analytische, en trackingscookies.

 

    • Functionele cookies zijn cookies die gebruikt worden om wachtwoorden te onthouden en producten in het winkelwagentje te plaatsen. Deze cookies zijn toegestaan zonder dat hier apart melding van gemaakt of toestemming voor gevraagd hoeft te worden.

 

    • Analytische cookies worden gebruikt door eigenaren om website te optimaliseren en gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies zijn toegestaan zonder dat hier apart melding van gemaakt dient te worden. Wel moet er een pagina beschikbaar zijn waarin het cookiebeleid wordt uitgelegd.

 

  • Trackingcookies gaan een stapje verder. Deze leggen het surfgedrag van een bezoeker vast. Een bekend voorbeeld hiervan is remarketing in Adwords. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat de gebruiker deze geaccepteerd heeft, mogen deze cookies worden opgeslagen voor trackingsdoeleinden.
In alle gevallen is het natuurlijk goed om altijd een cookie beleid en privacy verklaring beschikbaar te stellen aan de bezoekers. Dit draagt sowieso blij aan een open en transparant internet.