Alle nieuws

De noodzaak van B2B e-commerce

Waar en wanneer valt het kwartje van de noodzaak van <a href="/expertise/b2b-e-commerce/">B2B e-commerce</a>? Is dit als de cijfers teruglopen? Of is dit als er talent binnen een organisatie opstaat e

"Waar en wanneer valt het kwartje van de noodzaak van B2B e-commerce? Is dit als de cijfers teruglopen? Of is dit als er talent binnen een organisatie opstaat en aangeeft dat het moment daar is om de stap te gaan zetten? Als u het nu niet doet, is de kans groot dat u de spreekwoordelijke boot mist.

B2B-opbrengst in 2020

Forrester Research kwam begin dit jaar met een rapport waaruit blijkt dat de omzet vanuit e-commerce voor B2B in de VS eind 2015 uit zal komen op 780 miljard dollar. Dit zal in 2020 zelfs stijgen tot 1,13 biljoen. Ruim genomen is dit twee keer zoveel omzet als in de b2c-sector, maar is dit niet meer dan 10 procent van de totale omzet binnen de B2B-branche. Meer dan 74 procent van de B2B gerelateerde kopers zoekt in eerste instantie op het internet, 30 procent van deze zoekers koopt ook daadwerkelijk via het web.

Maak een plan voor de komende periode van proces veranderingen en maak uw organisatie hier klaar voor.

Geld verdienen door B2B e-commerce

Vanuit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat online oriënterende B2B-zoekers en kopers gemiddeld meer uitgeven en u geld ***** besparen als u uw zakelijke relaties hun bestellingen online laat plaatsen. Dit scheelt natuurlijk een boel handwerk en u ***** zoveel als u wilt automatiseren. De praktijk leert dat bedrijven die bewust vroegtijdig investeren in e-commerce over de gehele linie winnen als het gaat om omzetgroei. Ik zie steeds meer bedrijven die hier bewust van worden en stappen willen en gaan zetten.

Veranderen is noodzakelijk

Als u overweegt om met uw B2B-gerichte organisatie de stap de maken naar e-commerce, denk hier dan zeker niet te gemakkelijk over. Er staat u wel iets te wachten, en hier moet ook de organisatie klaar voor zijn. Veel van de bestaande processen zullen moeten veranderen of zelfs in zijn geheel verdwijnen. Ga hier echter niet te rigoureus mee om. Maak een plan voor de komende periode hoe u met deze verandering om wilt gaan, betrek sleutelpersonen binnen uw organisatie vroegtijdig bij het proces en laat u waar nodig goed adviseren.

Blijf bij!

Denk niet dat als u een online verkoopkanaal hebt, dat u klaar bent. Ook binnen B2B hebben we te maken met mensen. Zo is het net zo belangrijk binnen B2B als binnen B2C om stil te staan bij gebruiksgemak, beleving en niet te vergeten traffic, conversie en retentie. Door de vele aanbieders - dit worden er alleen maar meer - is het belangrijk om voorop te blijven lopen. Uw platform, aanbod en content moet up to date zijn en blijven, uw marketingkanalen moeten optimaal worden benut en vergeet niet in gesprek te blijven met uw klant. Als er iets niet in orde is, zullen ze dit graag met uw willen delen.

Interessant?

Neem contact met ons op zodat wij u laten zien wat er voor uw bedrijf allemaal mogelijk is."

Geschreven door

Maarten

op

23 jun. 2015