Alle nieuws

Geen omzetverlies door cookiewet

Door de correcte toepassing van de cookiewet ziet vakantiesite Sunweb het meetbare siteverkeer met dertig procent dalen. Het bedrijf merkt echter geen grote verschillen in de omzetcijfers. Dat blijkt

Epartment blank image
Epartment blank image
Epartment blank image

Door de correcte toepassing van de cookiewet ziet vakantiesite Sunweb het meetbare siteverkeer met dertig procent dalen. Het bedrijf merkt echter geen grote verschillen in de omzetcijfers.

Dat blijkt uit rapportages van Sundio Group waar Emerce inzage in kreeg. Marketing manager Jonas de Groot: “We zijn de eerste in de reisbranche die de opt-in voor cookies zo implementeert en krijgen daarover veel vragen. Daarom delen we de resultaten.” De uitslag is goed nieuws voor e-commercebedrijven die lang en veel hebben geïnvesteerd in een geraffineerd, kwalitatief marketingkanaal. De kopende klant is niet altijd zichtbaar meer, maar verandert zijn gedrag niet.Althans, het consumentengedrag verandert wel maar dat is op het eerste oog niet nadelig voor de webshop. Het lijkt erop dat Sunweb.nl en zijn drie subdomeinen (zon-, winter- en autovakantie) vooral het verkeer van lage kwaliteit missen. Iets meer dan een week geleden besloot Sunweb alle cookies van derden van zijn site te verwijderen. Enkel op de voorpagina Sunweb.nl staat een Google Analytics-cookie. Dat moet vergelijkingsmateriaal opleveren tegenover verkeer dat direct op de subdomeinen binnenkomt.

De gedetailleerde rapportage laat zien dat, afhankelijk van het subdomein, zestig à zeventig procent van de bezoekers direct accepteert dat er cookies worden geplaatst (first en third). Het andere deel van het bezoek laat zich eerst informeren over wat cookies zijn, wat ze doen en wat de bezoeker er aan zou kunnen hebben. Vrijwel alle bezoekers kiezen ook op dat punt weer voor volledige opt-in. Eén procent kiest voor het koudste cookie: de functionele.

Sabine de Vos, webanalist van Sunweb, stelt: “99 procent van de mensen die kiezen, kiezen voor hoogste opt-in-niveau. De grootste learning is dat de consument totaal geen idee heeft wat cookies nu zijn en doen, of maakt hen niet uit.”

De begeleidende tekst bij de rapportage is niet enkel halleluja. Hoewel de implementatie van het opt-in-proces goede resultaten oplevert, is het volgens de marketingafdeling nog niet klantvriendelijk genoeg. Het keuzeproces wordt komende weken aangescherpt.

Andere opvallende cijfers: de bounce rate daalt met een kwart, het conversiepercentage en de time on site gaan omhoog en het aantal pagina’s per bezoek is ook toegenomen. Sunweb kan dat vertalen met: de kwaliteit en koopbereidheid van de bezoeker is omhoog gegaan. Toevallige passanten zonder enige intentie tot oriëntatie of aankoop schrikken van de verplichte cookiekeuze en vertrekken direct.

Nog een opvallend gegeven: verkeer uit derde bronnen (zoals display, search, AWords en e-mail) is met twintig tot vijftig procent afgenomen. Daar staat echter tegenover dat de conversie uit diezelfde bronnen met tussen de veertig en zeventig procent toeneemt.

Geschreven door

Maarten
Maarten

Maarten

op

7 nov 2012

Check ons archief van digital awesomeness

Ons archief van digital awesomeness

Meer nieuws.

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen