Alle nieuws

Gevolgen BTW verhoging naar 21%

De BTW verhoging van 19 naar 21 procent zal vanaf 1 oktober in gaan. Voor webwinkels betekent dit dat er aanpassingen moeten  worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of die

Epartment blank image
Epartment blank image
Epartment blank image

De BTW verhoging van 19 naar 21 procent zal vanaf 1 oktober in gaan. Voor webwinkels betekent dit dat er aanpassingen moeten  worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of diensten. De webwinkelier moet keuzes maken die zowel financiële als operationele gevolgen hebben.

Het huidige btw-tarief van 19 procent gaat naar 21 procent. De btw-regels voor 0 procent en 6 procent blijven gelijk. Voor webwinkeliers betekent dit dat ze de btw-instellingen van hun webshop moeten aanpassen. De btw-verhoging heeft de meeste impact op webwinkels die aan de consument leveren; voor bedrijven blijft de btw aftrekbaar, de consument voelt deze 2 procent wel direct in de eigen portemonnee.

Invloed op prijsbeleidVanuit concurrentieperspectief zou u zich kunnen afvragen of het resoluut doorbereken van deze 2 procent verstandig is. Daarnaast is het algemene prijsbeleid in veel webwinkels zorgvuldig gekozen. Bedragen worden bijvoorbeeld vaak afgerond op 99 en 95 cent. Een bedrag van 79,95 euro zou bij één op één doorberekening na 1 oktober 81,29 euro worden.Operationele gevolgenDe complexiteit in het doorvoeren van de maatregelen zit hem in het feit dat de online ondernemer niet simpelweg 1 oktober 2012 als grensdatum kan aanhouden. Wordt een product op 23 september besteld en gefactureerd, maar geleverd op of na 1 oktober, dan moet de webwinkelier toch 21 procent btw berekenen. Doet hij dit niet, dan gaat hem dit flink wat geld kosten.Adminstratieve druk

Niet de bestel,- of factuurdatum is kortom bepalend, maar de afleverdatum. Indien de levertijd variabel is in de webwinkel, zorgt dit direct voor een flinke administratieve druk. Daarnaast is de reguliere webwinkelsoftware niet ingericht om deze regels juist te interpreteren. Belangrijk is dus dat er ruimschoots van te voren word geïnventariseerd wat het juiste stappenplan is om de btw-verhoging te verwerken.

Bron: Twinkle.nl

Geschreven door

Maarten
Maarten

Maarten

op

10 sep 2012

Check ons archief van digital awesomeness

Ons archief van digital awesomeness

Meer nieuws.

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

AI PIM data processing
Maarten

/

29 jul 2025

AI & SEO in E-commerce: 8 concrete tips voor het nieuwe zoeklandschap

De opkomst van AI verandert het zoeklandschap in rap tempo. Waar SEO jarenlang draaide om zoekwoorden, backlinks en snippets, zien we nu de opkomst van AI-gedreven zoekervaringen. Hoe zorg je dat je zichtbaar blijft?

AI

Tips

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen

Shoppping with AI
Maarten

/

4 jun 2025

1 op de 4 Nederlanders shopt inmiddels met AI

Een kwart van de Nederlanders zegt het afgelopen jaar ChatGPT of een andere AI-assistent te hebben gebruikt bij het shoppen. Dat is een stijging van 57% ten opzichte van 2024.

AI

Algemeen