De BTW verhoging van 19 naar 21 procent zal vanaf 1 oktober in gaan. Voor webwinkels betekent dit dat er aanpassingen moeten worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of diensten. De webwinkelier moet keuzes maken die zowel financiële als operationele gevolgen hebben.
Het huidige btw-tarief van 19 procent gaat naar 21 procent. De btw-regels voor 0 procent en 6 procent blijven gelijk. Voor webwinkeliers betekent dit dat ze de btw-instellingen van hun webshop moeten aanpassen. De btw-verhoging heeft de meeste impact op webwinkels die aan de consument leveren; voor bedrijven blijft de btw aftrekbaar, de consument voelt deze 2 procent wel direct in de eigen portemonnee.
Invloed op prijsbeleidVanuit concurrentieperspectief zou u zich kunnen afvragen of het resoluut doorbereken van deze 2 procent verstandig is. Daarnaast is het algemene prijsbeleid in veel webwinkels zorgvuldig gekozen. Bedragen worden bijvoorbeeld vaak afgerond op 99 en 95 cent. Een bedrag van 79,95 euro zou bij één op één doorberekening na 1 oktober 81,29 euro worden.Operationele gevolgenDe complexiteit in het doorvoeren van de maatregelen zit hem in het feit dat de online ondernemer niet simpelweg 1 oktober 2012 als grensdatum kan aanhouden. Wordt een product op 23 september besteld en gefactureerd, maar geleverd op of na 1 oktober, dan moet de webwinkelier toch 21 procent btw berekenen. Doet hij dit niet, dan gaat hem dit flink wat geld kosten.Adminstratieve druk
Niet de bestel,- of factuurdatum is kortom bepalend, maar de afleverdatum. Indien de levertijd variabel is in de webwinkel, zorgt dit direct voor een flinke administratieve druk. Daarnaast is de reguliere webwinkelsoftware niet ingericht om deze regels juist te interpreteren. Belangrijk is dus dat er ruimschoots van te voren word geïnventariseerd wat het juiste stappenplan is om de btw-verhoging te verwerken.
Bron: Twinkle.nl