Iedereen heeft er de afgelopen tijd wel een keer last van gehad… Storingen bij verschillende Nederlandse banken zorgden ervoor dat online betalen niet mogelijk was. Deze storingen duurden soms bijna een dag. Dit betekent uiteraard omzetverlies voor webwinkels. Maar hoe kun je nou voorkomen dat het klanten kost? Hoewel je de storingen zelf niet op kunt lossen zijn er zeker dingen die je kunt doen.
Persoonlijk contact
Allereerst is het heel belangrijk om op persoonlijke wijze met je klant in contact te komen. Stuur een mail waarin je uitspreekt dat het erg vervelend is dat de betaling niet kan worden afgerond. Laat ook zien dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen door aan te geven dat er een storing is bij bank X of dat er sprake is van een algemene iDeal storing.
Blijf op de hoogte
Volg de ontwikkelingen rond de storing en breng je klant op de hoogte als de storing weer verholpen is. Zorg ervoor dat het op dat moment gemakkelijk is voor de klant om de betaling alsnog te voltooien.
Bestelling zelf toevoegen
Bied aan de bestelling zelf nogmaals in het systeem te zetten. In de meeste webwinkel systemen is het mogelijk bestellingen vanuit de backend in te voeren. Klanten hoeven dan niet nogmaals alles in hun winkelwagen te plaatsen en het bestelproces te doorlopen.
Email met link
Bij sommige betaalproviders is het mogelijk om een email aan te maken met een link naar de iDeal betaling. Eventueel kan de bestelling dan door de webwinkelier in het systeem worden gezet. Vervolgens wordt er via de betaalprovider een betaling aangemaakt. De klant ontvangt dan een email met de kenmerken en het totaalbedrag van de bestelling en het enige wat de klant hoeft te doen is op de iDeal link klikken en de betaling afronden. Zorg ervoor dat het zo ingesteld is dat je als webwinkelier een bevestiging van de betaling krijgt zodat je de order op betaald kan zetten en de bestelling verder afgehandeld kan worden.
Bied alternatieve betaalmethode aan
Sommige webwinkeliers bieden betaalmethodes aan die minder gevoelig zijn voor storingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan achteraf betalen, rembourszending of creditcard betaling. Bied klanten op het moment van storing de mogelijkheid een van deze betaalmethodes in te zetten om de betaling alsnog te kunnen voldoen.
Wees begripvol
Het belangrijkste is misschien wel om begripvol te zijn naar de klant. Ook al ligt de oorzaak van de storing geheel buiten de webwinkelier, toch helpt het om begrip te tonen voor het feit dat het erg vervelend is dat de betaling niet voltooid kan worden. De klant wil het product waarschijnlijk snel in huis hebben en door de storing kan het voorkomen dat dit vertraging oplevert. Denk dus mee met de klant en zorg ervoor dat hij niet naar een concurrent gaat die meer begrip heeft voor de situatie.